Generacje w K-Popie, czyli co i jak

Każdy k-popper chociaż raz słyszał o generacjach, jednakże mało kto wie o co w tym wszystkim chodzi, nie ważne czy ktoś interesuje się tym od kilku miesięcy czy kilku lat. W dzisiejszym artykule postaram się przedstawić mniej więcej generacje i ich podziały.

generacje.jpg

Szukając materiałów do artykułu o generacjach natknęłam się na bardzo wiele podziałów, jeden również zawierał siedem generacji po dziś dzień, niektóre 3 lub 4. Często były one dzielone ze względu na wydarzenia jakie miały miejsce. Bardzo wiele ludzi dzieli je na:

  • 1992 – 2001 – pierwsza generacja, zespoły jak: Seo Taiji and Boys, Baby V.O.X, Shinhwa, S.E.S, H.O.T itd.
  • 2002 -2008/9 – druga generacja, zespoły przykładowe: Big Bang, TVXQ, Super Junior, SNSD, SS501
  • 2009/10 – 2013 – trzecia generacja, na przykład: 2NE1, miss A, SPICA, B.A.P
  • 2014 – teraz – czwarta generacja, np.: Mamamoo, Winner, Red Velvet

Według większości osób jest to zależne od wydarzeń i uzasadniają swoje tezy poprzez:

  • 1 generacja – formowanie K-Popu przez Seo Taijiego and Boys
  • 2 generacja – Fala Hallyu rozpoczyna się Boą w Japonii, a pozostali ją naśladują.
  • 3 generacja – Rozszerzenie się Hallyu przez suces PSY’a.
  • 4 generacja – fala post-Hallyu, wzrastająca ilość rozwiązań zespołów drugiej i pierwszej generacji.

Bardzo dużo ludzi używa tego rodzaju podziału, jednakże ja do końca się z nim nie zgadzam. Czy fala Hallyu jest efektem, który może zniknąć, sama nazwa tego zjawiska nawiązuje do morza, fale nigdy nie przestaną istnieć, tak samo Hallyu, czasami fale są mocniejsze, a czasami silniejsze.

Inni ludzie dzielą generacje w granice pokoleń(ludzkich), dla nich pierwsza generacja zamyka się w latach 1992- 1999, druga generacja  jest od 2000 do 2009, a trzecia od 2010 do 2019. Czytając o tym na forach i różnych stronach zaczynam myśleć, że generacje każdy porządkuje tak jak mu się podoba i jakie ma odczucia. Ja niestety nie zgadzam się z żadnym z istniejących opisów, które tu trafił dlatego postanowiłam nie tyle co stworzyć, a udoskonalić jedną tez, którą widziała natomiast podziały generacyjne związane z trendami muzycznymi.

 

Chciałabym zacząć od najważniej rzeczy, czyli definicji słowa generacja, bo bez niego nie będę w stanie zbudować nic pewnego. Definicja pochodzi ze słownika języka polskiego PWN:

Generacja

1 . <<ogół ludzi, zwierząt lub roślin żyjących w tym samym okresie i będących mniej więcej w tym samym wieku>>

2 . <<grupa maszyn, urządzeń, pojazdów konstruowanych na określonym etapie ich rozwoju, według określonej technologii>>

3 . <<proces przekształcania różnych postaci energii na energię drgań>>

W naszym przypadku zajmiemy się zmodyfikowaną definicją pierwszą. Można powiedzieć, że generacja w k-popie to zespoły, które debiutowały mniej więcej w tym samym okresie i ich debiuty zawierają w sobie mniej więcej takie same trendy muzyczne oraz stylowe. Przedstawię swój podział, argumentując go w sposób amatorki, ponieważ nie mam żadnej wiedzy muzycznej, jednakże od dawna interesuję się muzyką Azjatycką i od długiego czasu robiłam notatki związane z jej popularnością.

Pierwsza generacja 1990 – 2002

Powolne kształtowanie się K-Popu. Największy wpływ na to miał lekki bunt społeczny ze strony muzyków, do 1990 roku wszystkie zespoły pojawiające się w telewizji były ubrane w sposób tradycyjny, przede wszystkim negatywny stosunek do japońskiego rocka, który przeżywał ogromną popularność w Azji(dzięki X JAPAN). Wiele zespołów debiutując ma wymyślne stroje i fryzury, w muzyce zaś słyszalny jest ogromny wpływ muzyki rockowej.

Druga generacja 2003 – 2009

Zespoły debiutujące w 2003 roku dalej czerpały z japońskiej sceny Visual Kei i dużo piosenek miało rockowe tło, jednakże w utworach pojawiała się też coraz częściej elektronika. Dużo piosenek było również czysto popowych, jednakże robionych w taki sposób by spodobały się również widowni Japońskiej, gdzie zespoły zaczynały wchodzić. By było łatwiej często jedna piosenka miała dwie wersje językowe. Najpierw koreańską, a później japońską do tej samej muzyki.

Generacja 2.5

Niektóre zespoły debiutujące w 2010 roku z powodu brzmienia nie mogą zostać uznane przeze mnie jako erę 3, ich debiut miał brzmieniowo i tanecznie większy z poprzednią generacją jednakże już lekko zmodyfikowaną. Do zespołów, które uważam za generację 2.5 należą: CN BLUE, Coed School, DMTN, Girl’s Day, GPBaisic, Infinite, Led Apple, Miss A, Nine Muses, Oneway, Sistar, Teen Top, The Boss, Touch, ZE:A oraz solista Jay Park.

Trzecia generacja 2010 – 2016

W tych latach K-Pop wykształcił już własne brzmienie, brał inspirację z Ameryki. Wpływ zagraniczny był duży na brzmienie piosenek, ale dalej pozostawała koreańska unikalność. Układy miały zadziwiać, nawet jak były proste, muzyka dalej różniła się od zachodniej.

Czwarta generacja 2017 – teraz

Wpływ trendów amerykańskich i światowych widać gołym okiem, muzyka coraz rzadziej różni się poza językiem od zachodniej, a jeżeli się różni bardziej to w układy różnych zespołów wpychane są najnowsze trendy „taneczne”.

 

To by było na tyle z mojego podziału poglądów. Jedyne co mogę jeszcze wam przekazać to nowy projekt, który zacznę prowadzić od 1 września do wyczerpania „zapasów”. Od września co poniedziałki i środy będziecie mogli spodziewać się zespołów i wokalistów pierwszej generacji. Co więcej w każdy wtorek i sobotę będą pojawiały się zespoły i soliści z drugiej generacji i wymienionych przeze mnie wyżej zespołów generacji 2.5.

 

Na sam koniec mam do was pytanie, czy zgadzacie się z moim podziałem, a może podoba się wam, któryś z wyżej przeze mnie wymienionych? Dajcie znać w komentarzach 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s